Ons zicht en gezonde voeding

Voedingsstof 1 : Vitamine A

Een tekort aan vitamine A is de belangrijkste oorzaak van  blindheid. 

Vitamine A is verantwoordelijk voor het onderhoud van de lichtgevoelige cellen in onze ogen. Ons netvlies heeft vitamine A nodig om licht om te zetten naar elektrische signalen die naar de hersenen worden gevoerd. 

Actieve Vitamine A  (of retinol) vind men terug in dierlijke producten zoals: lever, tonijn, kaas, boter, vis en eieren.

Provitamine A (of bètacaroteen) vinden we terug in plantaardige producten zoals: wortelen, paksoi, spinazie, zoete aardappelen, waterkers, boerenkool, andijvie, snijbiet, veldsla, raapstelen.

Voedingsstof 2: Quercetine

Deze stof verminderd verouderingsklachten zoals staar , beschermd de netvliescellen en verminderd oogontstekingen.

Quercetine vind je terug in: kappertjes, carobe, dille, koriander, rode uien, radicchio, waterkers, boekweit, boerenkool, veenbes, pruimen, zoete aardappel, bosbes, lijsterbes, appels, broccoli, blauwe bosbes en thee.

Voedingsstof 3: Luteïne, zeaxanthine, astaxanthine

Dit noemt men carotenen die door onderzoekers in hoge mate zijn teruggevonden in de macula van het oog.  Zij beschermen ons oog tegen schadelijke Uv-stralen uit de zon. Als je veel van deze carotenen hebt, kan dit de veroudering van je ogen beschermen. Als er lage hoeveelheden luteïne en zeaxanthine in de macula aanwezig zijn, kan dit een groter risico vormen op maculadegeneratie.  Deze stoffen beschermen je ogen ook tegen het schadelijke blauwe licht van LED-beeldschermen.  Er zijn aanwijzingen dat luteïne en zeaxanthine ook een bescherming bieden tegen staar of cataract.  Ze werken namelijk als antioxidant en ruimen dus vrije radicalen, zoals afvalstoffen, op. Luteïne is vooral aanwezig in cde staafjes van het netvlies, zeaxanthine is meer aanwezig in de kegeltjes van het netvlies.

Astaxanthine is een zeer krachtig antioxidant dat zorgt voor de vertraging van cataract en bescherming tegen macula-degeneratie. 

Luteïne en zeaxanthine vindt men vooral terug in oranje paprika, boerenkool, spinazie, snijbiet, raapstelen, basilicum, rucola, erwten, asperges, prei, spruitjes, broccoli

Asthaxianthine vindt men terug in algen en wilde zalm.

Voedingsstof 4: Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren EPA en DHA zijn zeer belangrijk voor de gezondheid van onze ogen. Voornamelijk DHA komt veel voor in het netvlies.  Omega 3 vetzuren werken tegen drogen ogen en bieden bescherming tegen diabetes retinopathie.

Omega 3 vetzuren vindt men terug in zalm, haring, tonijn, makreel, sardienen, forel, eieren, lijnzaad, chiazaad, pistache, hennepzaad, walnoot, cashewnoten, pecannoot, paranoten en postelein.

Voedingsstof 5: Gamma-linoleenzuur

Dit vetzuur behoort tot de omega 6 vetzuren en helpen ontstekingen te verminderen, verlicht droge ogen (vooral bij contactlensgebruik), verhoogd de traanproductie en is ontstekingswerend. 

Men vindt dit terug in hennepzaden, zaden van zwarte bessen, borageolie, teunisbloemolie, sleutelbloemolie en spirulina.

Voedingsstof 6: Vitamine C

Dit is een antioxidant en is nodig voor de vorming van bindweefsel, opname van ijzer en verhoging van de weerstand. Ze beschermen de ogen tegen achteruitgang zoals staar. 

Vitamine C vindtd men terug in paprika, zwarte bessen, spruitjes, peterselie, boerenkool, kiwi, aardbeien, peulen, rode kool, olijven, spinazie, waterkers, spitskool, sinaasappel, citroen en limoenen.

Voedingsstof 7: Vitamine E

Deze in vet oplosbare vitamine gaat oxidatie tegen van vetzuren. Het beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en het weefsel zelf en het regelt de stofwisseling in de cel.  Het opnemen van vitamine E verlaagt het risico op leeftijdsgebonden cataract. 

Vitamine E vindt men terug in tarwekiemolie, hazelnoten, amandelen, zonnebloempitten, pinda, pistache, ei, spinazie, avocado, sesamzaad en walnoten.

Voedingsstof 8: Zink

Onze ogen zijn zeer rijk aan zink.  Zink is zeer belangrijk voor het onderhoud van onze ogen en dat vitamine A van de lever naar het netvlies wordt getransporteerd om daar te worden omgezet in melanine.  Hierdoor wordt zink beschouwd als vertrager en voorkomer van maculadegeneratie. Een tekort van zink kan aanleiding geven tot slechter nachtzicht en cataract. 

Zink vindt men terug in oesters, lever, cacao, rundvlees, lijnzaad, sesamzaad, haver, pecannoot, zonnebloempitten.

Voedingsstof 9: Vitamines B1, B2 en B12

Vitamine B1 is een hulpmiddel om energie uit suikers (glucose) te halen. Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vitamine A en vitamine B1 gebruiken, minder kans hebben op glaucoom.

Vitamine B2  is belangrijk om cataract te vertragen en zorgt ook voor de zuurstofvoorziening rondom en in het oog.

Een tekort aan Vitamine B12 geeft een aantasting van de oogzenuwen, hersenen, ruggenmerg en perifere zenuwstelsel.

Vitamine B1 vindt men terug in vlees, maïs, granen, zongedroogde tomaten.

Vitamine B2 vindt men terug in peterselie, amandelen, basilicum, eieren, tarwekiemen.

Vitamine B12 vindt men terug in vlees, vis, boeter, kwark, melk, eieren, yoghurt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0